Mengapa Anda Ngeblog?

Assalamualaikum dan salam ramadhan,
Wah, tak sangka aku dapat buat blog sendiri, setelah sekian lama. Walaupun aku ni graduate IT n Master Software Engineering, tapi agak slow sikit bab2 teknologi ni, mungkin sifat aku dari dulu yang sentiasa berhati-hati dan tak sukakan perubahan, well sebab tula aku tak jadi businessman kot. Anda semua pernah tak tanya diri anda, mengapa berblog? kat bawah ni cuba tengok jawapan-jawapan yang ada, mungkin ada yang kena dengan diri anda :

1. Saje je, hobi
2. Sebab member ade blog, malu la aku takde
3. Nak buang masa
4. Nak glamer
5. Nak cari duit
6. Sebab politik
7. Nak luahkan perasaan
8. Takde keje, boring2 buat la blog

dan macam-macam lagi sebab, Anda berblog untuk apa sebenarnya?

Dalam kitab hadis 40 susunan Imam Nawawi, hadis yang pertama diletakkan adalah hadis berkenaan dengan niat, nak tunjuk bahawa betapa pentingnya niat dalam kehidupan seorang muslim. Begitu juga dalam ngeblog, niat adalah perkara yang paling utama, jika kita niat kerana Allah dan untuk memberikan manfaat kepada pengunjung-pengunjung blog atas cetusan rasa kita dalam blog, maka ganjaran pahala yang berganda akan didapati dan sebaliknya jika blog itu dibuat tanpa ada tujuan yang jelas, lebih malang kalau tujuan itu menyalahi perintah Allah.

Sebagai muslim, biarlah setiap apa yang kita buat ada manfaatnya kepada orang lain, supaya berat timbangan amal kita di akhirat sana, hatta hanya dengan satu posting sahaja.

insyaallah, aku harap blog ini akan dapat memberikan manfaat kalau tidak banyak sikit pun jadilah pada setiap pengunjung-pengunjungnya...

wallahua'lam

No comments:

Post a Comment