Bendangman



Jumaat lepas aku berpeluang juga untuk meluangkan masa berkelah, satu aktiviti yang dah lama aku tak buat bersama keluarga, kali ni lokasi yang dipilih adalah Bendangman (bukan Bendang Man ye) di Sik Kedah. Bendangman ni satu anugerah Allah yang sangat berharga, dalam zaman pencemaran disana-sini, lokasi Bendangman yang jauh dari bandar-bandar besar menjanjikan sebuah kedamaian, kesegaran dan kenyamanan air dan udaranya yang benar-benar "fresh". Memang tak akan rugi kalau berkunjung ke sini, airnya jernih, pemandangannya cantik, penduduknya baik, sumber-sumber ketenangan ada disini.



Kalau nak ke Bendangman ni, dari Lebuhraya Utara Selatan PLUS, keluar exit Gurun, kemudian hala ke Sik, lebih kurang 40 minit je dari Gurun. Jalan baru siap, 2 lane lagi, pemandangan pun cantik, melalui kampung-kampung dan dataran-dataran sawah yang berlatarbelakangkan gunung-gunung, cukup indah lukisan alam ciptaan Allah yang maha kaya.

Air sungai dan kawasan perkelahan di Bendangman ni aku rasa setakat ni antara yang paling bersih dan jernih yang pernah aku pergi. Anak aku, Humaira adalah orang yang paling tak sabar sekali nak mandi sungai, berhenti je kereta terus dia meluru keluar menghala ke air sungai.



Memang seronok dan berbaloi sekali sekala menghabiskan masa berehat melepaskan lelah dari tekanan kerja yang membukit, persiapan PhD, pengajaran, penulisan buku, tanda kertas periksa, selia praktikum, kerja-kerja ISMA dan PEMBINA dan urusan rumahtangga yang tak pernah selesai-selesai.

Apapun kembali dari Bendangman, fikiran perlu kembali fokus, kerana banyak tuntutan dan tanggungjawab yang harus dibereskan. Moga Allah beri aku kekuatan.

2 comments: