My Father, My Hero...



Entry kali ini aku nak cerita pasal seseorang yang aku anggap sebagai hero dalam hidup aku. Seorang yang mulia dan telah memberikan segala-gala dalam hidupnya untuk kebaikan anak-anaknya. Dialah yang menyara makan dan minumku, mendidik aku dengan akhlak yang mulia, mengajarku kenal budi bahasa, mengajarku tulis baca, dialah yang mengajarkan ku segala-galanya.
Ketika aku sakit, dialah yang setia menghantarkan ku ke klinik, ketika aku kecewa, dia lah yang memberikan ku harapan dengan kata-kata nasihat yang berharga, walaupun hidupnya hanya sederhana, tetapi diberikan yang terbaik untuk anak-anaknya. Dia menggadai cita-cita untuk melihat anak-anaknya berjaya.
Hari ini, walaupun aku dah makin dewasa, tapi tetap aku banyak belajar dengannya, rutin hidupnya bermula seawal jam 430 pagi dengan solat tahajjud, bacaan quran, solat lima waktu di masjid, puasa sunat, menelaah buku dan macam-macam lagi amalan soleh. Walaupun tanpa tarbiyyah dan muhasabah saban minggu, tetap amalannya terjaga tiap waktu.
Aku berdoa agar Allah memanjangkan umurnya dalam keimanan dan diberikannya kebaikan dan agar Allah memelihara dirinya sepertimana dia menjaga aku ketika aku kecil dahulu.
Tanpa dia, siapalah aku...

1 comment:

  1. Seronok baca blog orang soleh ni... Semangat aku nak beramal soleh bila baca cerita pasal ayahnda ko...cerita tentang Hana pun bagus. Semoga diri kalian dan keluarga kalian dilindungi Allah sentiasa, Amin.

    ReplyDelete