Norman & Abby: Keaiban yang harus ditutup

Hari ini saya percaya ramai yang gempar dengan berita Abby menyerang Norman Hakim dilokasi penggambaran Gerak Khas. Krisis rumahtangga mereka mendapat liputan meluas dari akhbar perdana, Utusan melaporkan berita lengkap 1 muka berkenaan krisis tersebut. Walaupun berita tersebut seronok dibaca kerana sensasi, namun wajarkah begitu?

Cuba kita bayangkan kalau yang berkrisis itu kita, sukakah kita keaiban kita menjadi tatapan umum. Seaib mana sekalipun dosa seseorang itu, masyarakat islam tidak seharusnya menjadikan keaiban yang menimpa seseorang sebagai tatapan umum.

Saya petik hadis riwayat muslim berikut dari artikel Dr. Maza dalam Utusan Ahad lepas sebagai pedoman buat kita dalam menangani masalah mendedahkan dosa dan kesalahan :

Seorang lelaki datang kepada Nabi saw dan berkata: “Wahai Rasulullah, aku mengubati seorang wanita di hujung bandar. Aku telah melakukan kepadanya (seks), cuma aku tidak menyetubuhinya. Inilah aku, maka hukumlah aku apa yang engkau mahu. Lalu ‘Umar (Ibn Khattab) berkata kepadanya: “Allah telah tutupi keaibanmu jika engkau menutupi dirimu”. Nabi saw tidak berkata apa-apa. Lalu lelaki itu bangun dan pergi. Nabi saw menyuruh seorang lelaki memanggilnya dan membaca kepadanya firman Allah (maksudnya) “Dan dirikanlah sembahyang pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari malam. Sesungguhnya kebaikan itu menghapuskan kejahatan.

Moga Allah mengampunkan dosa kita semua dan menyembunyikan aib kita di hari akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment