Hijrah Tudung...

Semalam aku ke Alor Setar, untuk urusan tempahan banner, memang biasa aku berurusan dengan syarikat ini, kualiti yang baik, harga yang murah, pekerja yang berbudi bahasa antara faktor yang menyebabkan aku senang berurusan dengan syarikat ini.

Hari ini ada sedikit kelainan, sebaik melangkah di pintu masuk dan terus ke kaunter, aku terlihat wajah yang biasa aku lihat sebelum ini, namun ada sedikit kelainan...
Ye, dia telah bertudung, kerani di kaunter itu telah memakai tudung, dan pemakaiannya sempurna.

Lantas aku mengucapkan tahniah kepadanya, satu hijrah yang benar-benar bermakna, satu perubahan besar yang akan memberikan satu pengertian baru dalam hidupnya, moga dia terus istiqamah dengan perubahan itu...

Disebalik kegembiraan itu, ketika memandu pulang ke rumah, aku teringat kepada beberapa bekas pelajarku yang dahulunya ketika di kampus bertudung sempurna, namun bila masuk ke alam korporat, tudungnya entah ke mana, kesal bila aku mengingatnya, entah di manakah silapnya.

Namun aku doakan agar kembali terbuka pintu hati mereka untuk bertudung kembali, moga Allah memberikan petunjuk ke jalan yang lurus.

3 comments:

  1. salam..
    tapi encik hisham..perasan tak,ada juga student encik yg awal2 sem biasa2 je..lepas faham mendalam erti islam makin berubah fikrahnya =)

    ReplyDelete
  2. salam,
    Hmmm...perasan juga..yg berubah kearah kebaikan saya doakan agar terus istiqamah, yang sebaliknya, saya doakan juga agar kembali menjadi hamba Allah yang bertaqwa

    ReplyDelete