Total Security Madness!



Bulan Ramadhan adalah bulan untuk mendidik kesabaran, namun minggu lepas aku hampir hilang sabar sebenarnya memang dah hilang sabar.

Dalam mengejar deadline untuk kertas soalan dan pelbagai tugasan, buat pertama kali dalam sejarah aku menggunakan komputer, aku diserang hingga hampir lumpuh. Hanya seketika aku uninstall Avira Antivirus dari laptop, seketika itu juga yang digunakan oleh Total Security 2009 untuk hijack laptop ku.

TS 2009 ini adalah sejenis Trojan yang menyamar sebagai anti virus, mengambil alih keseluruhan operasi komputer dengan mematikan fungsi executable hingga semua aplikasi tidak boleh di buka. TS juga telah mengunci mati fungsi regedit, task manager, command prompt malah segalanya. Pelbagai cara aku cuba untuk membunuh TS 2009 ini namun tidak berhasil. Pencarian di Internet juga gagal membuahkan hasil, pelbagai langkah yang dicadangkan telah aku turuti satu persatu, namun masih gagal.

Dengan mesej-mesej yang makin memualkan, aku semakin sakit hati dengan TS ini, akhirnya langkah terakhir yang aku pilih adalah dengan Format sahaja laptop. Mujurlah sebelumnya ada backup yang berjaya aku buat, tidaklah begitu teruk aku melakukan proses recovery. Namun habis juga saat-saat berharga yang sepatutnya aku boleh gunakan untuk tilawah Quran.

Pencipta virus ini bagiku adalah seorang yang gila, entah kepuasan apa yang didapatinya dengan menyusahkan hidup orang lain. Jika dia ada di depan mata, mahu sahaja aku baling kepalanya dengan kasut bola diadora dirumahku itu, biar lebih ketat skru di kepalanya.

Manusia yang cerdik, jika tidak dipandu oleh jiwa yang bersih akan merosakkan dunia ini, kecerdikan tanpa iman akan hanya melahirkan manusia-manusia ganas yang nyata ditangan-tangan mereka kerosakan yang dilakukan.

No comments:

Post a Comment