Ayah, burung apa tu...?



si anak bertanya "Ayah, tu burung apa tu ayah...?"
si ayah menjawab "Burung murai..."

si anak bertanya lagi "Ayah, tu burung apa tu ayah...?"
si ayah menjawab lagi "Burung murai..."

si anak terus bertanya"Ayah, tu burung apa tu ayah...?"
si ayah terus menjawab "Burung murai..."

Masih ingat lagi dengan dialog di atas? ketika aku pertama kali menyaksikan iklan ini, aku hanya ketawa, tidak terfikir yang aku akan melalui situasi yang sama satu hari nanti. Ketika itu Humaira hanya berusia 3 tahun dan obsesinya hanyalah pada menyebut benda-benda disekelilingnya yang di ajar oleh ibu dan ayahnya.

Kini, usianya telah mencecah 4 tahun 4 bulan, perkembangan mindanya begitu pantas, kadang-kadang tidak mampu dikejar oleh ibu dan ayahnya. Setiap soalan yang ditanya, menguji akal dan kesabaran kami kadang-kadang.

Satu soalan kadang-kadang ditanya berulang-ulang kali, kadang-kadang aku hampir juga hilang sabar, tapi memikirkan yang dia hanyalah berusia 4 tahun dan mungkin memerlukan kepastian dan peneguhan yang mendalam, butang "pause" pada kemarahan harus ditekan.

Kanak-kanak dalam usia ini ibarat span, yang akan menyedut apa sahaja input yang diberi kepadanya, kita perlu berhati-hati dalam memberi jawapan, kerana kadang-kadang jawapan yang kita beri ketika kecil akan kekal dimindanya hingga usianya lanjut dewasa.

Kegagalan ibu dan ayah untuk melayan pertanyaan si kecil mungkin akan menyebabkan kebosanan dan akhirnya ketika dia telah mempunyai rakan sebaya yang boleh dipercayainya,kemungkinan ibu dan ayahnya tidak lagi akan menjadi sumber rujukan utama dalam memandu kehidupannya.

ketika ini aku teringat kepada kata-kata seorang penceramah dalam satu kursus keibubapaan yang aku pernah hadiri dahulu.

"raising your children is like jumping from a plane with a parachute, you only got one chance to open it, if you fail, then that's it..."

No comments:

Post a Comment