Bedtime stories:kisah tawakkal seribu dinar



“Ayah, tu ayat apa tu ayah?”

Humaira menarik perhatianku terhadap frame ayat seribu dinar yang telah tergantung di dinding sejak sekian lama, frame tersebut diberi oleh kedua ibu bapaku sebagai hadiah perkahwinan.

“Oh, tu ayat surah At Talaq” aku menjawab ringkas.

“Cuba ayah baca, maira nak dengar” pinta Humaira kepadaku, sambil dia berbaring diatas ribaanku dengan wajah yang mengantuk. Aku membaca ayat tersebut kepadanya dan dia mendengar dengan begitu teliti sekali.

“Maira nak dengar tak cerita surah At Talaq” aku menawarkan kisah kepadanya. Setiap ayat yang aku bacakan atau aku minta dia hafal, akan aku kisahkan kepadanya makna disebalik ayat, supaya dia tidak hanya pandai membaca, tapi faham serba sedikit makna Al-Quran.

Sudah tentu kisahnya adalah yang bersesuaian dengan tahap akalnya, takkanlah nak membicarakan asbabun nuzul atau pengajaran dari kitab tafsir ibnu katsir untuk kanak-kanak yang hanya baru berusia 5 tahun.

Kepalaku ligat berfikir tentang apa kisah yang akan aku ceritakan kepadanya bagi memahamkan konsep tawakkal dalam bentuk yang mudah, kebergantungan hanya kepada Allah yang akan membuahkan jalan keluar yang tidak disangka-sangka.

“Suatu hari, ada 3 orang budak bermain ditepi hutan, nama dia Khadijah, Anis dan Alia” aku memulakan kisah, sengaja aku menamakan watak dengan nama adik dan kawan-kawan rapatnya supaya dia rasa lebih hampir dengan kisah yang aku bakal kisahkan.
“Mereka bermain dan bermain, tiba-tiba, bola yang Khadijah campakkan kepada Anis, tercampak masuk ke hutan...” aku menceritakan dengan penuh gaya dan ekspresi wajah, Humaira mendengar dengan penuh khusyuk.

“Mereka pun masuk ke hutan, nak cari bola tadi, cari punya cari, bola tak jumpa dan diaorang sesat dalam hutan dalam keadaan malam yang gelap”

(“Khadijah...Alia takut”) aku menggayakan dialog agar kisahku lebih hidup dan bermakna

(“Khadijah pun takut Alia, Khadijah takut gelap, Khadijah dah lapar, Khadijah nak baliiiikkk”) “Khadijah dan Alia menangis sebab takut dan tak tahu nak buat apa, kesiankan kat diaorang?” Wajah Humaira kelihatan sedikit cemas, mungkin terkesan dengan lakonanku, hehe...

(“Anis pun takut juga, tapi apa kata kita doa, kita minta Allah tunjukkan pada kita jalan keluar”) “Anis bagitau diaorang suruh diaorang doa, walaupun Anis takut, tapi Anis yakin, masa tu, takde siapapun yang boleh tolong diaorang melainkan Allah” aku mula menerangkan konsep tawakkal dan harapan kepada Allah dalam keadaan yang terdesak.

(“Jom kita doa sama-sama, ikut Anis ye”)

(“Ya Allah, selamatkanlah kami Ya Allah, kami sesat, kami takut, kami tak tahu nak buat apa Ya Allah, hanya engkau yang boleh selamatkan kami”) “Diaorang berdoa bersungguh-sungguh, sebab dalam hutan tu tiada siapa yang boleh tolong diaorang kecuali Allah”

“Habis saja diaorang berdoa, tiba-tiba ada seekor beruang datang” Kali ini wajahnya kelihatan begitu cemas, mungkin risau “kawan-kawannya” dimakan beruang agaknya.

“Semua orang takut, sebab ingatkan beruang tu nak makan depa, tapi tiba-tiba beruang tu tundukkan badan dia , seolah-olah macam nak suruh diaorang naik”

“Lalu diaorang pun naiklah belakang beruang tu, dan akhirnya beruang tu bawa diaorang pulang ke rumah...” aku meringkaskan cerita kerana aku sendiri sudah mengantuk.

“Sekarang, maira Nampak tak, bila kita susah, kita dah usaha dan kita dah tak tahu nak buat apa, kita doa pada Allah, Allah akan tolong kita dengan cara yang tak disangka-sangka” aku menyimpulkan cerita, kali ini wajahnya kembali ceria, kerana “kawan-kawannya” dah diselamatkan.

“Ayaah, cerita surah al mulk pulak” satu lagi permintaan dari si kecil...

“Hah, sudah, ayah dah ngantuk ni, Jom naik atas...nanti lain kali ayah cerita” Aku mengakhiri perbualan malam itu, teringat akan panjangnya surah al mulk dan betapa kompleksnya kisah yang perlu aku ceritakan.

“Tido, tido...Bismikallahumma ahya wa amut...(“Dengan nama Allah aku hidup dan aku mati”)” moga humaira tidur diulit mimpi tawakkal yang akan membuahkan jalan keluar yang tidak disangka-sangka dan moga dia yakin hanya Allah yang mampu menyelamatkan dirinya dalam apa jua keadaan.

No comments:

Post a Comment