Kasihan

Semalam ketika bersiar-siar di taman KLCC, aku menyaksikan sendiri betapa parahnya krisis identiti yang melanda umat ini. Ketika kami berjalan keluar dari Aquaria menuju ke kawasan kolam kanak-kanak kelihatan pasangan-pasangan muda-mudi tanpa segan silu berdua-duaan, berpelukan di siang hari tanpa menghiraukan orang yang lalu lalang disekeliling.

Sedang kami berjalan, hujan turun dengan lebat dan kami terpaksa berlindung di sebuah pondok wakaf. Di pondok tersebut, ada satu pasangan sedang memadu kasih dengan begitu romantis. Melihat cara dan wajah mereka, aku yakin bahawa pasangan ini belum berkahwin kerana pasangan yang telah berkahwin tidak akan “beraksi” sedemikian di khalayak ramai.

Aku jadi begitu kasihan melihat remaja perempuan tersebut. Berbaju kurung dan bertudung lengkap manakala wajahnya ke anak-anakan, mungkin sekitar 15 atau 16 tahun. Melihat kami datang, pasangan tersebut terus beredar dari pondok wakaf tersebut dalam keadaan tergesa-gesa, walaupun dalam keadaan hujan lebat.

Aku lihat dari jauh, sambil mereka berjalan, tangan lelaki tersebut tidak lekang dari tubuh remaja tersebut dalam keadaan yang sungguh memualkan, manakala remaja perempuan itu hanya membiarkan sahaja perbuatan lelaki tersebut.

Melihat keadaan itu, dan keadaan yang aku saksikan saban waktu di tasik darulaman jitra, di bandaraya Alor Setar, Suria KLCC bahkan dimana-mana sahaja, aku jadi begitu gundah memikirkan akan betapa hampirnya kita dengan azab Allah akibat kelalalaian kita dalam menyeru kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar.

Tugas menyelamatkan umat ini adalah tugas kita semua, Jika bukan kita siapa lagi?

No comments:

Post a Comment