Kearah Mana Hala Hidupmu



“En. Kat UUM ada kerja kosong tak sebagai pensyarah?”

Pagi itu aku mendapat panggilan dari seorang bekas pelajarku yang telah bergraduat 2 tahun lepas. Lama tidak mendengar khabar berita, tiba-tiba hari ini muncul kembali

“emmm, saya tak pasti, tapi kamu boleh cuba apply” aku teragak-agak untuk memberikan jawapan, kerana urusan perjawatan bukan antara perkara yang menarik minatku di UUM.

“Rasa-rasanya kalau saya apply dapat tak?, saya ni dah 2 tahun kerja GSTT (guru sandaran)” Pelajar tersebut separuh mengeluh dan dari suaranya kedengaran dia agak terdesak juga.

“Eh, manalah saya tahu, saya bukannya terlibat dalam proses interview dan sebagainya...”aku menjawab sejujurnya.

“Hmmm, En, tahu tak kat mana ada kerja-kerja kosong lagi yang boleh saya apply, saya dah terdesak dah ni, asalkan kerja je, tak kesahlah kerja apa pun” kali ini nada suaranya kedengaran agak perlahan, mungkin sedih, mungkin tertekan.

“Saya pun tak pasti, cuba kamu tengok iklan di laman web universiti atau di suratkhabar” aku menjawab dengan jujur

“Oh, en tak tau ye, takpelah En, terima kasih, nanti jumpa lagi ye, assalamualaikum” lalu perbualan ditamatkan, dan aku menghela nafas panjang.

Soalan-soalan tentang pekerjaan bukanlah suatu isu baru yang aku hadapi, bahkan ia adalah dendangan lama yang berulang kepada graduan-graduan yang menghadapi dilema dalam memilih pekerjaan.

Masalah ini bagiku bukanlah masalah mencari pekerjaan, tetapi lebih kepada masalah sikap dan halatuju kehidupan.

Kebanyakan pelajar hari ini, memasuki universiti tanpa hala tuju yang jelas, diterimanya sahaja kursus yang tidak diminatinya, masuk ke universiti hanya kerana desakan orang tua atau kerana rakan-rakan yang lain masuk U.

Kemudian setelah bergelar graduan, kebanyakan mereka tidak tahu kemana hala tuju
kehidupan, kehidupan dibiarkan berjalan secara autopilot, dibiarkan sahaja kehidupan membawanya belayar tanpa tujuan dan tanpa destinasi yang hendak dituju.
Ada yang menjadi guru, ada yang menjadi pembantu tadbir, bukan kerana minat tapi asalkan dapat kerja.

Sikap begini harus diubah, kehidupan harus dirancang bermula dari bangku sekolah atau ketika di universiti lagi.

Jika anda menetapkan bahawa anda ingin menjadi seorang akauntan atau juruaudit yang berjaya dan mempunyai firma audit yang tersendiri, mula dari sekarang, belajar bersungguh-sungguh dalam kursus perakaunan, ambil kelayakan professional seperti ACCA atau CPA, letakkan sasaran dan bila anda akan mencapai setiap sasaran tersebut.
Jika ingin menjadi guru, ketahuilah, profesyen guru bukanlah profesyen yang mudah, bukan tempat lambakan graduan yang gagal mencari kerja, kerana tugas sebagai guru amanahnya amat berat, berdepan pula dengan pelajar-pelajar generasi hari ini yang lebih cerdik dan panjang akalnya.

Jika ingin menjadi pensyarah, anda harus meminati bidang akademik, penulisan dan melakukan kajian. Juga harus bersedia untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang tertinggi.

Walau apa sahaja yang anda ingin lakukan, letakkan sasaran dalam kehidupan, dan rancanglah kehidupan berdasarkan kepada sasaran tersebut, jangan biarkan layar kehidupan tanpa hala tuju dan destinasi.

Hidup ini terlalu singkat untuk kita bazirkan

2 comments:

  1. agree...tp mcm mane pulak kalo memang kita belajar bende yg kita minat tp....terpakse keje di tmpat yg kite tak minat...cmne ek?

    ReplyDelete
  2. Tak minat tu sebab apa, sebab banyak keje ke, sebab kena buli ke? apapun letakkan sasaran dalam hidup...

    ReplyDelete