Hujan Emas di Malaysia, Hujan Peluru di Gaza, Lebih Baik Pulang ke Gaza...



“How long have you been here in Malaysia?” aku memulakan perbualan memecah kesunyian di dalam kereta ketika aku mengantar Dr. Saad Al Ghura ke terminal feri di Langkawi.

Dr. Saad adalah salah seorang dari penceramah jemputan dalam program Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis yang berlangsung semalam di Dewan Besar IPDA. Berasal dari Gaza, Dr. Saad Al Ghura adalah seorang tenaga pengajar di Universiti Islam Gaza.

Berada di Malaysia untuk menyambung pengajiannya di peringkat PhD.
Setelah selesai sesi ceramahnya, aku ditugaskan untuk meghantarnya ke terminal feri Kuala Kedah kerena dia hendak ke Langkawi untuk bertemu rakannya di sana.

“Just 5 months” Dr. Saad menjawab pendek, mungkin masih keletihan bermusafir dari Kuala Lumpur ke Alor Setar. Dia menghalakan pandangannya ke luar tingkap, merenung jauh melihat suasana bendang yang sedang menghijau ibarat sebuah padang yang terhampar luas, ketenangan bagi sesiapa yang memandangnya.



“I like it here in Kedah, it’s quiet and peaceful, not like the situation in KL” Dr. Saad memulakan kembali perbualan, matanya masih tidak lepas dari memandang kea rah bendang yang menghijau.

“Yup, i also share the same feeling, that’s why i chose to stay and work here” aku membalas mesra, mengiyakan apa yang di katakan oleh Dr. Saad.

“In KL, i can see that most of the Malay does not practice Islam well,most of the big mosque are empty from jamaah, social problem is very bad” Dr. Saad mengutarakan satu isu yang dilihatnya sepanjang keberadaannya selama 5 bulan di Malaysia.

Sebelum sempat aku menjawab, Dr. Saad menambah lagi, “In Gaza, even though that there are crisis everywhere and bombs are dropped every second, but our society is in good condition, people are performing solah Jamaah constantly, we visit and help each other, our faith in Allah is very high...”

Aku terkedu mendengar syarahannya, tidak tahu hendak berkata apa-apa, hanya mengangguk-angguk tanda setuju.

“In Gaza, our most of our people die as a martyr, each baby that was born is an asset to us, but here, most of you people die in a road accident or because of diabetes and heart attack(penyakit orang terlebih makan), babies are abandoned everywhere...” Dr. Saad meluahkan kekecewaannya dengan situasi yang dilihatnya di Malaysia.

Aku terdiam, kelu seribu bahasa.

“Yes, i can’t agree more with you, our journey here to build the ummah is still far, pray to us my brother.” Hanya itu yang mampu aku katakan kepadanya, mengingatkan diriku bahawa jalan dakwah ini masih panjang dan berliku-liku.

Di dalam hati aku berkata sendiri

“Hujan emas di Malaysia, hujan peluru di Gaza, lebih baik aku pulang ke Gaza...”

Mungkin itu yang sedang difikirkannya.

Dr. Saad kembali menghalakan pandangannnya ke luar tingkap, mungkin teringat isteri dan 7 orang anaknya yang ditinggalkan di Gaza, hatinya mungkin dilanda keriasauan ketika berita terkini melaporkan bahawa Israel bercadang untuk melancarkan serangan besar-besaran buat kali kedua di Gaza.

Hanya kepada Allah tempat mereka bergantung.

“Ya Allah, bantulah para mujahidin di Gaza.....”

No comments:

Post a Comment