Bila Sakit, Allah Sembuhkan

Malam itu malam yang penuh keributan. Hujan lebat dengan kilat sekali-sekala berdentum diluar sana menambahkan lagi kecelaruan suasana. Adik Khadijah yang meraung entah kenapa, Humaira’ yang merengek-rengek kerana demam yang masih belum kebah dan rumah yang bagaikan tongkang pecah sungguh menyesakkan suasana.

“Abang sahajalah bawa Humaira’ ke klinik, dah semakin panas badan dia ni” Isteri saya memberikan saranan, wajahnya penuh tekanan sambil mengendong adik Khadijah yang masih meraung-raung, kembong perut agaknya. Sejak petang tadi, memang Humaira’ tidak seperti biasa, ajakan kawan-kawan untuk bermain pun tidak diendahkannya, dia hanya terbaring diatas sofa dengan wajah yang suram. Menjelang Maghrib, selepas makan dia muntah di atas sofa dan badannya mulai panas. Sudah agak lama dia tidak sakit sebegini.

“Baiklah, tapi biar abang pergi solat Isya’ sebentar. Lepas tu” kebetulan azan Isya’ telah berkumandang dari surau.

Pulang dari solat Isya’, Humaira’ telah tertidur diatas sofa, sementara isteri saya juga tidak kelihatan, mungkin berada diatas menyapu minyak telon ke perut Khadijah kemudian menidurkannya. Hujan diluar juga sudah semakin reda, mujurlah. Saya mengangkat Humaira’ dalam keadaannya yang masih lena dan meletakkannya di kerusi hadapan sebelah pemandu kemudian menurunkannya sedikit bagi membolehkan dia berada dalam keadaan yang lebih selesa. Jam di kereta menunjukkan 915 malam, saya menuju terus ke klinik 24 jam di Kedah Medical Center kerana klinik-klinik lain sekitar Jitra hampir ditutup pada waktu ini.

Tiba di klinik, mujurlah tidak ramai yang menunggu, saya mendaftarkan nama kemudian menunggu giliran dipanggil. Humaira’ yang telah jaga, masih kelihatan lesu, keletihan selepas muntah agaknya.

Tidak berapa lama selepas itu, namanya dipanggil.

“Nganga mulut, aaaaaaaaaa” doktor India separuh umur itu melakukan pemeriksaan. Saya berdiri disebelahnya sambil Humaira’ duduk di kerusi bersebelahan meja doktor.

Humaira’ menganga mulutnya dengan luas, dan doktor itu menyuluh menggunakan lampu suluh kecil.

“Oh! Encik, tonsilnya bengkak dan merah sangat, mungkin kerana jangkitan kuman agaknya” Doktor itu menjelaskan. Saya hanya mengangguk. Setelah itu dia mencapai pula stetoskop dan memeriksa pernafasan.

“Tarik nafas”

“Lepas”

“Tarik sekali lagi”

“Lepas”

Doktor itu memberikan arahan. Humaira’ mengikut sahaja, dadanya berombak-ombak menghembus dan melepaskan nafas.

“Kahak ok” dia berkata sendiri.

Kemudian dia meletakkan stetoskop dan mencapai pula termometer kemudian meletakkannya di telinga Humaira’.

“39 darjah Celsius, panas sangat ni, kena masuk ubat punggung” dia memberikan cadangan.

“Buatlah apa yang perlu doktor” melihat keadaan Humaira’ sebegitu, saya menerima sahaja cadangan tanpa sebarang persoalan.

“Misi, masuk ubat punggung pada budak ini ye” doktor itu memberikan arahan kepada jururawat berbaju biru yang hanya menunggu sejak tadi sambil doktor itu mencatat sesuatu pada kad memberikan preskripsi ubat.

“Encik, saya bagi ubat demam dan antibiotik, boleh ambil di farmasi, kemudian Encik masuk bilik rawatan di sebelah, nanti misi akan masuk ubat punggung.”

“Baik, terima kasih doktor” saya menyalaminya.

“Humaira’, salam doktor, ucapkan terima kasih padanya” lemah sahaja tangannya dihulurkan.

“Adik makan ubat ye, minum air masak banyak-banyak tau” Doktor itu memberikan pesanan. Humaira’ mengangguk lemah. Kemudian saya memimpin tangannya menuruti misi menuju ke bilik rawatan bersebelahan.

***

Wajahnya kelihatan sedikit ceria semasa menunggu di farmasi, ubat punggung itu cukup pantas kesannya bagi meredakan demam. Mulutnya yang ibarat terkunci sejak tadi, mula berfungsi.

“Ayah, kenapa kita demam?” soalannya bermula. Mencabar juga soalannya, untuk menjawabnya, saya cuba mengingati fakta yang pernah saya baca dalam web harunyahya.com berkenaan dengan bagaimana sistem pertahanan badan berfungi.

“Kita demam bila ada kuman yang masuk dalam badan.” Ringkas saya menjawab, namun sebelum sempat dia menjawab, terbit satu lagi soalan.

“Kuman tu apa ayah?”

“Kuman tu adalah satu makhluk kecil yang kita tak nampak, dia akan masuk melalui hidung, telinga atau mulut kita. Kuman ni ada yang baik dan ada yang jahat, bila kuman yang jahat masuk kita akan jadi sakit sebab dia akan kacau badan kita.”

Saya menjelaskan, kemudian cepat-cepat saya menyambung sebelum dia menyampuk dengan soalan lain.

“Bila kuman jahat masuk, badan kita akan lawan dia, masa badan kita nak lawan, dia akan suruh kita rehat dengan bagi kita rasa demam dan tak larat, supaya ayah tahu yang ada kuman jahat dah masuk dalam badan Humaira’. Juga supaya Humaira’ tak pergi bermain dan melompat sana sini, kena berehat dan minum air masak banyak-banyak”

“Ooooo, ayah, kenapa bila demam kita kena makan ubat?” soalannya datang lagi, kali ini berkaitan dengan ubat pula. Bagus juga soalannya, membuatkan saya turut berfikir.

“Hmmm, ubat tu akan bantu badan kita untuk lawan kuman, sebab tu kena makan ubat bila sakit.”

“Cumanya Humaira’, bila kita makan ubat, bukan ubat tu yang sembuhkan kita, tapi Allah yang sembuhkan kita, Humaira kena faham tu, penting sangat” kemudian saya memberikan pengajaran tauhid yang paling penting kepadanya iaitu mengimani Allah sebagai penyembuh segala kesakitan bukannya ubat-ubatan yang memberikan kesihatan.

“Humaira’ Binti Mohd Hisham” kedengaran namanya dipanggil. Saya bingkas bangun dari kerusi untuk mengambil ubat yang dipreskripsikan oleh doktor di kaunter farmasi.

Berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan nasihat dan ubat adalah ikhtiar, namun tawakkal kita seharusnya hanya kepada pemilik tubuh kita, iaitulah Allah yang maha esa.

Mutiara Untuk Ibu Bapa

Apabila kanak-kanak mengalami demam dan muntah-muntah, ia tidak harus dipandang ringan. Ibu bapa harus segera membawanya ke klinik untuk membuat pemeriksaan kesihatan dan bagi mendapatkan rawatan. Namun begitu, anak-anak yang telah mula boleh berfikir harus diterapkan kefahaman bahawa bukan ubat-ubatan itu yang menyembuhkannya, tapi Allahlah yang menyembuhkan. Khuatir jika kefahaman ini tidak diterapkan, kebergantungannya ketika sakit adalah kepada ubat, bukan kepada Allah. Ubat itu ikhtiar tapi tawakkal seharusnya kepada Allah.

No comments:

Post a Comment