Kebersihan Tandas Sebahagian Daripada Iman Juga.


Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa persepsi  seseorang terhadap sesebuah masjid akan bermula dengan kebersihan tandas masjid tersebut. Tandas yang bersih akan membawa persepi yang positif manakala tandas yang hancing dan berbau akan membawa persepsi yang sedemikian juga terhadap masjid itu.

Pengalaman saya berkelana ke beberapa buah negeri di Semenanjung Malaysia memberikan saya pengalaman yang berbeza. Ini kerana masjid adalah destinasi yang pasti akan saya singgahi dalam musafir saya ke mana-mana negeri sekalipun untuk solat dan berehat-rehat dan di masjid yang saya singgahi itu biasanya ruang pertama yang akan kami sekeluarga akan kunjungi adalah tandasnya.

Tidaklah perlu canggih seperti masjid ini, tapi biar kemas, bersih dan selesa
Setakat ini, saya cukup tabik dengan kebersihan tandas masjid-masjid di Negeri Terengganu. Walaupun mungkin nampak uzur luarannya, tapi setakat ini dari sekian banyak masjid yang saya singgahi di negeri Terengganu, tidak ada tandas yang mengecewakan kami sekeluarga. Dan biasanya, kebersihan tandas itu akan diikuti pula oleh kebersihan ruang solatnya, walaupun karpetnya telah agak lama, namun kebersihannya dari tahi-tahi cicak cukup terjaga.

Negeri-negeri lain yang seperti Johor, Melaka, Pahang, Selangor, Perak dan Perlis, kebersihannya biasa-biasa sahaja, namun yang paling mengecewakan adalah negeri tempat kelahiran saya sendiri dan negeri yang sepatutnya dicontohi oleh negeri-negeri yang lain iaitulah Kelantan Darul Naim.

Ditolak Masjid Muhammadi yang mengkagumkan itu, boleh dikatakan hampir setiap masjid yang saya singgahi di Kelantan, tidak kira di kampung atau di Bandar, kebersihan tandasnya amat-amat-amat-amat mengecewakan. Ada yang hancing dan berbau, banyak juga tandasnya rosak tidak dibaiki, tidak mempunyai getah paip yang sempurna, pintu yang pecah atau tidak dapat dikunci, air bertakung dan ‘objek’ terapung serta sampah-sampah tandas seperti pampers dan tisu bertaburan di sana sini cukup menyesakkan jiwa dan pandangan mata.

Bukan hanya tandas masjid, tetapi juga stesen minyak yang saya kunjungi di Kelantan, keadaan tandasnya amat mengerikan dan kadang-kadang boleh menyebabkan hilang selera untuk menyelesaikan hajat kecuali jika amat terdesak.

Saya sendiri tidak dapat memahami, apakah faktor yang mendorong perkara ini berlaku, lebih malang lagi apabila ia dikaitkan dengan parti politik yang memerintah walaupun saya rasa ianya akan sama sahaja walaupun siapa yang berkuasa.

Hendak dikatakan malas, orang Kelantan terkenal rajin dalam perniagaan dan pekerjaan, hendak dikatakan tidak ada bajet yang mencukupi, rasanya ianya bukanlah alasan yang sepatutnya. Walau apapun alasannya, saya amat berharap setiap orang Kelantan yang membaca tulisan ini akan cuba untuk berbuat sesuatu. Mungkin boleh mencontohi satu masjid di Terengganu yang meletakkan jadual petugas tandas siap dengan no. Telefonnya sekali untuk dihubungi jika keadaan tandas tidak memuaskan hati.

Perubahan tidak akan terjadi apabila kita mengharapkan orang lain yang berubah, tapi kita sendiri yang harus mengambil langkah untuk memastikan masalah ini dapat diatasi.

Ayuh! Kelate Boleh!

No comments:

Post a Comment