Allah Pandang Pada Hati


“Sesungguhnya Allah SWT tidak melihat kepada tubuh dan bentuk kamu, tetapi Dia melihat kepada hati-hati kamu.” [hadis riwayat Muslim]


“Mengapa asyik duduk depan cermin sahaja anak kita tu semenjak dua menjak ni?” Saya bertanya pada isteri, hairan melihat keletah anak sulung kami yang kini telah berusia 6 tahun berdiri tegak di hadapan cermin sambil mencubit-cubit pipinya. Bukan sekali, bukan dua kali tetapi telah berkali-kali saya melihat perbuatannya yang sedemikian. Bukan hanya di rumah, tetapi juga di dalam kereta sambil menghadap cermin pandang belakang.

“Hihihi, itulah anak dara namanya, dia risau pipi dia tembam” jawab isteri saya sambil tergelak kecil.

“Astaghfirullahaladzim, besar dah anak kita ni, dah hampir menjadi anak dara” saya beristighfar sendiri. Bercampur baur perasaan saya, lucu pun ada, bimbang juga ada kerana cabaran mendidik anak perempuan pada tahap kematangan yang bukan lagi seperti anak kecil, tidak mudah dan amat besar dugaannya.

“Humaira’, mari sini sebentar” saya memanggil. Segera dia datang dengan pipi yang masih dipegang-pegang.

“Humaira’ risau pipi Humaira’ tembam ke?” saya bertanya.

Dia tidak menjawab, hanya mengangguk, malu agaknya.

“Humaira’ janganlah risau, Humaira’ tembam ke, kurus ke, gemuk ke ayah dan ibu tetap akan sayang Humaira’ sampai bila-bila.” Saya berbicara dan kemudian memberikannya ciuman istimewa pada pipi yang cukup dirisaukan akan ketembamannya nanti.

Dia masih tersipu-sipu, sambil kepalanya ditundukkan ke peha saya.

“Humaira’, seperkara lagi yang Humaira’ perlu faham adalah Allah tidak akan melihat pada wajah yang cantik atau pipi yang tembam, tapi Allah melihat pada hati.” Saya memberikan tazkirah. Ruang dan peluang begini rugi jika tidak dimanfaatkan.

“Kalau wajah cantik sekalipun, tapi perangainya buruk, selalu bangun lambat subuh, tidak menutup aurat, tidak hormat orang lain, enggan berkongsi permainan dengan kawan-kawan, suka tengok televisyen banyak-banyak, malas solat, dan tidak rajin tolong ibu bapa, Allah tidak akan suka dengan orang yang begini sebab hatinya buruk.”

“Namun, kalau wajahnya tidak cantik, tapi perangainya baik, rajin mengerjakan solat dan membaca Al Quran, rajin tolong ibu dan ayah di rumah, rajin membaca, hormat guru di tadika dan bermain dengan baik dengan kawan-kawan, Allah akan sayang sebab hatinya baik dan cantik.” Isteri saya pula menambah.

“Tapi kan Humaira’, bukankah lebih baik jika punya wajah yang cantik dan akhlak yang baik. Bagi ayah, Humaira’ ini telah punya wajah yang cantik sangat, jika akhlak baik bukan sahaja orang lain akan sayang pada Humaira’, tapi paling penting adalah Allah akan sayang. Bila Allah sayang, maka Allah akan hadiahkan kita syurga.” Saya menyudahkan tazkirah ringkas sambil mengangkat kepalanya dan meletakkan dirinya yang di atas riba.

Saya dan isteri saling pandang memandang, kemudian kami berdua memeluk dan mencium puteri sulung kami ini.

Semoga Humaira’ nanti akan mempunyai sekeping hati yang cinta dan selalu rindu akan perjumpaan dengan tuhannya.






No comments:

Post a Comment