Bumi Kanggaroo!, Kami Datang. Insyaallah

Selamat tinggal Malaysia, esok kami akan menatap sang mentari di bumi Kanggaroo pula.


“Ayah janji ke kita akan pergi ke Australia naik kapalterbang petang nanti?” Humaira’ bertanya saat saya menghentikan kereta di lampu isyarat simpang empat berhampiran rumah. Saya keluar seketika membeli beberapa lagi barang di kedai berhampiran untuk dibawa dalam permusafiran kami ke Adelaide, Australia petang nanti.

Mungkin keinginannya yang kuat untuk menaiki kapalterbang dan melihat bumi Australia menyebabkan soalan itu keluar dari mulutnya.

“Ya, Insyaallah kita akan pergi petang ini.”  Saya menjawab sambil mata masih tertancap pada lampu isyarat yang masih lagi merah.

“Ayah janji ya,” sekali lagi dia menyuruh saya berjanji. Mungkin kalimah Insyaallah itu tidak dirasakan padanya begitu kuat. Melihat lampu yang masih lagi merah, cantik juga jika ruang yang ada ini digunakan untuk sesi sembang-sembang tarbiah.

“Humaira’, bila ayah kata Insyaallah, maknanya ayah berjanji lah tu. Cumanya, Insyaallah tu maksudnya dengan izin Allah ayah akan tunaikan janji ayah.” Saya memulakan bicara dan kemudian berhenti seketika mencari ilham, mencipta contoh dan menyusun kata.

“Walaupun ayah berjanji, tapi kalau Allah tidak izinkan untuk kita naik kapalterbang malam nanti, ayah tak boleh buat apa-apa, sebab itu semuanya ketentuan Allah. Contohnya tayar kereta kita pancit dalam perjalanan ke lapangan terbang nanti atau jalan sesak menyebabkan kita lewat sampai atau mungkin kapalterbang rosak dan mungkin hujan lebat sangat hinggakan kapalterbang tak boleh nak berlepas. Mungkin juga ayah atau ibu sakit hingga tidak dapat kita ke sana malam ini.” Sedikit panjang saya menerangkan.

“Kalau semua perkara yang ayah sebut tadi, salah satunya berlaku, maka adakah ayah mungkir janji?” saya bertanya kembali kepadanya. Dia menjawab dengan gelengan kepala. Lampu isyarat masih lagi merah, dan saya menyambung bicara tarbiah.

“Bila ayah berjanji, maknanya ayah dan ibu akan usaha untuk sampai dan naik kapalterbang malam nanti. Kita siapkan beg awal-awal, keluar awal dari rumah, isi minyak penuh, periksa angin tayar kereta, baca doa naik kenderaan dan minta Allah selamatkan perjalanan kita sampai ke Australia nanti.”

“Itu usaha kita, tapi Allah yang menentukan kita selamat atau tidak dalam perjalanan nanti.”

“Humaira’, dalam kehidupan kita ini, semua perkara adalah ditentukan oleh Allah. Sebab itu bila kita berjanji dengan sesiapapun, kita ucapkan Insyaallah  yang maksudnya dengan izin Allah kita akan cuba tunaikan janji kita.” Saya menegaskan lagi, agar kefahaman tentang kalimah yang cukup mulia ini tidak menjadi mainan bibirnya untuk melengahkan janji.

“Humaira’ faham atau tidak?” Saya bertanya tegas. Kefahaman tentang perkara ini cukup penting untuk dihadamkan dan dilaksanakan dalam kehidupan.

Kalimah Insyaallah tidak seharusnya menjadi barang permainan, ia seharusnya menjadi tanda akan keseriusan kita sebagai orang beriman dan kebergantungan kita kepada Allah dalam menunaikan janji.

Rata-rata saya dapati, kebanyakan orang menggunakan kalimah Insyaallah ini dengan tidak serius, tanda tiada keazaman untuk menunaikan janji. Kalimah Insyaallah diungkapkan bila dalam hati telah diniatkan untuk memungkiri janji.

Sebaliknya, bila ingin melunaskan janji dengan penuh azam, diungkapkan “Saya berjanji” tanpa Insyaallah dihujungnya. Pastikah kita bahawa Allah mengizinkan kita, memberikan kita kesihatan, memanjangkan nyawa dan mempermudahkan segala urusan untuk kita menunaikan janji itu.

Sungguh tidak wajar.

“Faham ayah” Humaira’ menjawab ringkas, kepalanya dianggukkan sedikit.

“Katakan, faham ayah, Insyaallah,” saya membetulkan sedikit.

“Baik ayah, Humaira’ faham, Insyaallah.”

“Haa, begitu baru cantik, mari kita “High five!” saya mengangkat tangan meraikan kefahaman barunya. Moga ia akan terus membumi dalam mindanya buat menyubur iman dan taqwa.

Lampu isyarat telah bertukar hijau, dan saya meneruskan perjalanan ke rumah yang hanya beberapa minit untuk sampai. Insyaallah.

No comments:

Post a Comment