Orang Paling Kaya, Orang Paling Miskin

“Ayah, jom kita main kejar-kejar dalam rumah.” Ajak Humaira’ yang menanti di muka pintu sebaik saya tiba di rumah dari pejabat petang itu. Waktu Maghrib yang masuk seawal jam 5.50 menyebabkan saya tiba agak lewat di rumah ketika langit telah pun bertukar merah.

“Sabarlah, ayah kan baru sampai ni, penat pun masih tak hilang, lagipun rumah kita ni kecil Humaira’, macamana nak main kejar-kejar?” Saya mempersoalkan rasional ajakannya dalam keadaan lelah berbasikal dalam keadaan berangin dan berbukit masih belum hilang.

“Alaaaa, kalau begitu, jomlah kita pindah rumah besar sikit ayah, rumah ni kecil sangat lah, tak ‘best’.” Balas Humaira’ meluahkan dengan jujur apa yang terbuku di hati dengan wajah yang muncung menyebabkan saya merasa kurang senang sedikit.

Perasaannya yang sebegitu harus segera dididik sebelum ia melarat menjadikan dirinya manusia pentingkan diri yang tidak pernah puas dengan apa yang ada tika telah dewasa. Sejenak saya mendiamkan diri memikirkan ayat-ayat tarbiah.

“Rumah besar, mahal sewanya Humaira’, setakat ni ayah cuma mampu rumah yang sederhana sebegini sahaja, nanti kalau ayah dah mampu, kita carilah rumah besar sikit ye.” Saya bersuara setelah ilham tarbiah datang. Waktu Maghrib tinggal lagi beberapa minit untuk masuk.

“Humaira’, nak tahu tak siapa orang yang paling kaya?” Saya terus menukar topik perbualan sambil melabuhkan punggung di atas sofa, melepaskan lelah berbasikal sambil membiarkan peluh yang mengalir dingin kering dengan sendirinya.

Wajah Humaira’ masih lagi muncung, kelihatan juga bibit-bibit rasa bersalah dalam matanya yang redup.

“Humaira’ rasa, orang yang paling kaya adalah orang yang banyak duit ke? Atau adakah orang yang paling kaya, rumah dia sangat besar, ada mainan banyak dan ada kolam renang besar di rumah? Apa pendapat Humaira’? Saya melontarkan beberapa persoalan kepadanya yang kini telah duduk di atas sofa bersebelahan agar dia berfikir.

Humaira’ diam membisu tidak menjawab.

“Kalau orang miskin, macamana pula?.Adakah dia orang yang rumahnya kecil dan buruk, tidak ada kereta, tidak cukup makanan dan tidak ada mainan? Humaira rasa, begitukah orang yang paling miskin?”
Saya terus mengasak dengan pertanyaan demi pertanyaan, saya tahu jauh di dalam, mindanya sedang mendengar dan menganalisa walaupun kepalanya ditundukkan sejak tadi.

“Humaira, nak tahu tak siapa orang yang paling kaya?” Saya mencadangkan jawapan setelah melihat dia masih mendiamkan diri.

“Orang yang paling kaya ialah orang yang sentiasa rasa cukup dengan apa yang ada. Dia tak semestinya ada duit yang banyak, rumah yang besar dan mainan yang banyak, tapi dia rasa syukur dan cukup atas apa yang Allah beri pada dia.”

“Bila dia rasa cukup, bukan bermakna dia tak kerja kuat untuk cari duit banyak, Cuma, kalau dia tak ada duit atau tak cukup makanan, dia tak akan mengeluh, sebaliknya dia akan sentiasa rasa syukur. Tapi pada masa yang sama dia terus usaha, kerja kuat untuk cari duit yang banyak.”

“Bila dia kaya, ada duit yang banyak, boleh beli rumah yang besar, kereta yang hebat dan mainan yang cantik-cantik, dia bersyukur kepada Allah, tak kedekut dan akan kongsi hartanya dengan orang lain. Itulah orang yang paling kaya.” Saya menjelaskan kepadanya akan konsep kekayaan dan kecukupan dalam Islam. Orang mu’min akan sentiasa bersyukur dan memuji tuhannya dalam apa jua keadaan, tidak kira senang atau susah. Sungguh ajaib.

“Humaira’ nak jadi begitu tak?” Saya bertanya mengharapkan respon.

“Seronok kan jadi orang yang banyak duit dan boleh bantu orang lain, pasti lebih seronok perasaannya berbanding ketika kita dapat hadiah yang ‘best’. Betul tak Humaira’?” Saya menjawab bagi pihaknya sambil menjelaskan kelebihan tangan yang memberi berbanding yang menerima. Kali ini dia mengangguk perlahan.

“Humaira’ nak tahu tak siapa orang yang paling miskin?” Saya bertanya semula, kali ini untuk menjelaskan sifat yang berlawanan pula.

“Orang yang paling miskin ialah orang yang tak pernah rasa cukup dengan apa yang dia ada. Dia mungkin miskin tak banyak harta, tapi sentiasa mengeluh dengan ketidakcukupannya.”

Kenangan Ramadhan tahun lalu tika menziarahi dan memberi bantuan kepada orang miskin di Kuala Nerang. Masih ramai yang hidup di bawah paras kemiskinan, bekerja keras demi mencari sesuap nasi.
“Jika kaya pula, ada rumah yang elok, kereta yang baik dan makanan yang sedap-sedap, dia tak bersyukur dan rasa tamak nak lebih banyak. Kekayaannya pula untuk dirinya sendiri, tak dikongsi dengan orang lain.”

“Hidupnya sentiasa gelisah, kejar kekayaan yang tak sudah-sudah.” Saya menjelaskan konsep miskin jiwa padanya, iaitu jiwa yang sentiasa tamak mengejar dunia tanpa pernah ingat akan rasa syukur. Tika miskin, dia resah gelisah, bila kaya pula, dia hendak jadi lebih kaya melupakan orang lain dan tuhan yang memberi kekayaan padanya.

“Humaira’ nak tak jadi orang yang macam tu?” saya bertanya lantas dijawabnya dengan gelengan kepala yang perlahan.

“Jadi, dengan apa yang kita ada sekarang, kita bersyukur ye, lagipun bukannya kita takde rumah langsung, rumah kita elok je, cuma kecil sedikit. Mainan pun ada, makanan pun banyak, pastu Allah bagi kita semua sihat. Banyak kesenangan yang kita dapat dan sepatutnya kita ucapkan terima kasih pada Allah.”

“Insyaallah pada masa yang sama, kita cubalah cari rumah yang lebih besar, tapi bukan untuk kita sahaja, tapi supaya ada lebih ramai kawan Humaira’ dan Khadijah yang boleh datang belajar dan bermain, juga kalau ada tetamu yang datang ke rumah kita, mereka boleh duduk dan tidur dengan selesa.”

“Eh, jom kita solat Maghrib, waktu pun dah masuk ni. Humaira’ pergi pakai telekung cepat.” Saya menamatkan perbualan dengan memberinya aspek praktikal dari kefahaman yang saya ajarkan tadi dan kemudian mengajaknya untuk solat Maghrib bersama.

Moga ada percikan kefahaman yang akan meresap masuk ke mindanya menjadikannya mu’min yang sentiasa bersyukur pada setiap masa dan ketika serta menjauhkannya dari menjadi manusia kikir yang tidak pernah puas dengan apa yang dimilikinya.

No comments:

Post a Comment