Mendidik Anak Mengenal Ihsan

“Humaira’, sudah-sudahlah main iPhone tu, jom kita main benda lain pula.” Saya memecah kebuntuan malam yang masih panjang dengan cadangan permainan lain setelah melihat dia agak leka bermain dengan iPhone ibunya sejak tadi.

“Main apa ayah?” Dijawabnya acuh tidak acuh, tumpuannya masih pada permainan ‘Bubble Bust’ yang amat mengasyikkan. Bimbang juga melihatnya, khuatir jika ketagih pula nanti. Untuk mengalihkan tumpuannya, alternatif harus diberi. Saya berfikir seketika dan terfikir satu permainan mudah tapi penuh pengajaran.

Dari berdiri, saya duduk disebelahnya dan mengangkatnya ke atas riba. Seketika itu juga saya mengambil iPhone dari tangannya. Wajahnya bertukar masam. Jika tidak dibuat drastik begitu, sukar hendak berhenti.

“Jom kita main sorok-sorok belon,” saya memberi cadangan. Permainan sorok-sorok adalah antara permainan yang paling digemarinya, namun kali ini formatnya bertukar sedikit. Bukan diri yang disorokkan, tapi belon yang menjadi ganti.

“Haa, macamana main dia tu ayah?” Wajahnya ceria sedikit mendengar permainan sorok-sorok yang akan dimainkan.

“Humaira’ ambil belon ni dan sorokkan belon ini di tempat yang tiada siapa boleh nampak.” Saya menjelaskan format permainan yang amat mudah.

“Ok, Humaira’ sorok dalam bilik boleh?” Dia mengambil belon tersebut, berdiri di hadapan pintu bilik dan memberi cadangan yang amat naif.

“Aiseh, tak payah la beritahu ayah, tak jadi la permainan kita nanti.” Saya menjawab sambil tertawa kecil.

“Ok, kalau macam tu ayah tutup mata dulu dan kira hingga 10,” Humaira’ memberikan syarat.

“1,2,3,4, 5, Sudah ke?” Saya bertanya sambil menekupkan tangan dan muka ke dinding.

“Belum!”  Jawab Humaira’, jelas kedengaran suaranya dari dalam bilik.

“6,7,8,9,10 sudah ke?” saya bertanya lagi.

“Ok, sudah! Ayah boleh cari sekarang.” Seketika itu juga saya masuk ke bilik dan mencari belon yang disorokkan.

Sekali imbas sahaja saya sudah nampak belon yang disorokkan di bawah katil, tapi sengaja saya melambat-lambatkan tempo permainan dengan mencari di tempat-tempat lain bagi menambah keseronokannya kerana belon yang disorokkan tidak dapat saya jumpa.

“Alamak, ayah tak jumpa la, hebatnya Humaira’ sorokkan.” Saya ‘mengalah’.

“Mestilah! Yeye! Ayah dah kalah!” Dia berkata penuh bangga sambil mengeluarkan belon dari bawah katil.

“Eh, ayah tak kalah lagi sebab ayah kata syaratnya kena sorok di tempat yang tiada siapa boleh nampak.” Saya membantah.

“Kenapa pula, dah ayah tak jumpa cari, tentulah ayah kalah.”

“Haa, ayah mungkin tak jumpa cari, tapi Allah tahu Humaira’ sorok di mana tadi.”

“Macamana hebat Humaira’ sorok sekalipun, Allah tetap akan nampak di mana Humaira’ sorokkan belon tersebut, jadinya yang paling hebat tentulah Allah.”

“Allah dia tahu setiap pergerakan kita, apa sahaja yang kita buat, kecil atau besar, dalam gelap atau semasa cerah, semuanya Allah nampak.” Saya memberikan pengajaran ringkas, tapi bermakna.

“Ok, sekarang giliran ayah pula untuk sorokkan belon.” Saya mengambil belon itu dari tangannya dan meminta dia menekupkan wajah ke dinding. Belon itu kemudiannya saya masukkan ke dalam baju.

“Ok, dah!” laung saya dari dalam bilik, memberi isyarat pencarian boleh mula dilakukan.

Humaira’ masuk ke bilik dan kemudiannya terus ternampak belon yang disorokkan, “alamak, senangnya, dah nampak belon dalam baju ayah lah!”

“Eh, apa buktinya? Humaira’ nampak ke belon tu?” Saya mempertikai.

“Nampak, ada dalam baju ayah tu!”

“Tapi macamana Humaira’ boleh tahu ada belon dalam baju ayah sedangkan Humaira’ tak nampak pun belon?”

“Dah baju ayah jadi besar macam belon dan Humaira’ boleh rasa belon ni.” Jelasnya sambil mencucuk-cucuk belon yang ada di dalam baju.

“Ok, baiklah, Humaira’ menang.” Saya mengalah, sambil mengeluarkan belon dari dalam baju dan saya serahkan kepadanya.

“Yeeah!” Humaira' melompat gembira.

“Sekarang barulah Humaira’ nampak belon kan? Sebelum ini tak nampak, Cuma nampak tanda belon itu ada sahaja kan?” saya menghabiskan permainan tadi dengan sedikit pengajaran.

“Haa!, macam itu jugalah dengan Allah, walaupun kita tak nampak dia, tapi tanda-tanda dia ada tetap ada. Contohnya macam udara, air, pokok, bukit bahkan kita sendiri. Mustahil benda-benda yang ayah sebut tu dan Humaira’ boleh ada dengan sendiri tanpa ada siapa yang cipta.” Jelas saya lagi.

“Itulah tanda bahawa Allah itu ada dan sentiasa memerhatikan kita.” Saya menyudahkan pengajaran dan kemudian mengajaknya menyambung permainan.

“Ok, sekarang jom kita main permainan lain pula!”

Tips Pendidikan Anak-Anak

Mengajarkan iman kepada anak-anak, tidak semestinya dalam keadaan yang membosankan, tapi ia boleh dilakukan dengan penuh kegembiraan, dalam setiap permainan, pasti ada pengajaran tentang iman dan tuhan yang boleh kita selitkan.

Elakkan anak dari terlalu asyik dengan teknologi seperti permainan video, Internet dan sebagainya. Sebagai alternatif, bawalah mereka bermain bersama di taman permainan, memerhatikan alam, malah di rumah pun, pelbagai permainan mudah boleh direka untuk mengalih tumpuan mereka dari terlalu leka dan seronok dengan teknologi. Jangan biarkan anak menjadi hamba teknologi, tapi ajar mereka untuk menghambakan teknologi!




No comments:

Post a Comment