Muhasabah Dari Mr. Johnson

Terima kasih Mr. Johnson atas sedikit muhasabah tentang pendidikan anak-anak hari ini.


“Abang, ada panggilan dari sekolah, dari Mr. Johnson” panggilan isteri dari ruang tamu mengejutkan saya yang sedang termenung dihadapan laptop mencari ilham menulis kertas cadangan untuk PhD.

“Mr. Johnson? Kenapa pula dia telefon petang-petang begini. Apakah Humaira’ ada masalah yang besar di sekolah” Saya bermonolog sendiri ketika hendak mencapai telefon. Sejak Humaira’ bersekolah di East Torrens, tidak pernah kami mendapat apa-apa panggilan dari pihak sekolah kecuali satu sms dari pejabat yang meminta kami menjelaskan mengapa Humaira’ hadir lambat ke sekolah pada satu hari.


“Hello, how are you doing” Mr. Johnson memulakan sapaan dalam telefon dengan gaya biasa orang Australia memulakan bicara dan dengan slanga Australia yang mudah difahami.

“Good, and how are you doing Mr. Johnson? Is there any problem with Humaira’ at school?” saya terus bertanya penuh sangsi.

(perbualan seterusnya sudah tentu dalam Bahasa Inggeris, namun saya terjemahkan dan olah sedikit untuk memudahkan penulisan dan pemahaman.)

“Baik-baik sahaja, tidak, tidak ada masalah yang besar. Sebenarnya, Humaira’ sangat cemerlang di sekolah,, cuma ada beberapa perkara tentang dirinya yang saya rasa saya perlu bincangkan.” Jelas Mr. Johnson. Seperti biasa, kebanyakan orang di Australia ini cukup ringan lidah untuk memuji, biarpun perkara itu jelas masih banyak cacat celanya. Satu budaya yang baik dan perlu diamalkan. Cuma selepas pujian barulah masalah-masalah akan diterangkan dengan cara yang begitu tertib.

“Oh! Apa kisahnya? Apakah dia tidak memberi kerjasama di dalam kelas?” Saya tertanya-tanya dan cuba meneka. Tipikal orang Malaysia yang sentiasa bermula dengan sangkaan yang kurang baik. Satu budaya yang perlu diubah.

“Tidak, tidak. Cuma sejak kebelakangan ini, saya lihat Humaira’ seperti kurang bersemangat di sekolah. Apakah ada apa-apa perkara yang menganggu fikirannya?” Tanya Mr. Johnson kepada saya melalui corong telefon iPhone hitam yang canggih.

“Hmmm...” saya mengeluh panjang.

Sebelum ini memang kerap kali Humaira’ mengadu kepada kami tentang kerinduannya kepada sekolah, kawan-kawan dan saudara maranya di Malaysia juga kegelisahannya ketidakpuasan hatinya dengan sistem pembelajaran di sini yang lebih banyak berunsur permainan berbanding di tadika lamanya di Malaysia yang belajar menerusi kaedah konvensional dan mempunyai peperiksaan.

Ditambah dengan cuaca musim sejuk yang tidak menentu, langsung tidak membantu.

Namun saya cuba memujuknya dan meminta dia bersabar kerana mungkin dia masih dalam tempoh adaptasi dengan persekitaran persekolahan baru. Tetapi tidak pula saya menyangka yang ia akan berpanjangan hingga menganggu fikirannya di dalam kelas.

Secara peribadi, saya lebih suka dengan kaedah pendidikan berunsurkan permainan dan interaksi yang diterapkan di sini berbanding di Malaysia yang terlalu menekankan kepada peperiksaan dan bilangan A yang dicapai.

Setiap minggu pada hari Selasa, Humaira’ akan diminta untuk bercerita di hadapan kelas tentang apa jua perkara. 
Pada masa yang lain juga, dia akan memasuki kelas drama untuk belajar seni persembahan, belajar mengetuk gendang beramai-ramai, menghasilkan projek-projek kelas seperti suasana di bawah laut dan di dalam hutan dan kemudian hasil-hasil ini akan dibentangkan semasa perhimpunan mingguan sekolah.

Menarik.

Latihan latihan sebegini akan lebih membina kreativiti dan keyakinan diri berbanding sistem yang terlalu memberi penekanan kepada peperiksaan yang akan banyak membunuh potensi anak-anak yang datang dengan pelbagai rupa dan warna.

“Saya rasa, mungkin Humaira’ masih lagi dalam proses mengadaptasikan diri dan masih lagi cuba membina keyakinan diri dengan persekitaran barunya. Memang dia ada menyatakan yang dia masih rindu pada sekolah dan kawan-kawannya di Malaysia, tapi saya yakin dengan berlalunya masa, Humaira’ akan dapat menyesuaikan diri.” Jelas saya kepada Mr. Johnson.

“Oh, baguslah kalau begitu. Seperkara lagi, saya perhatikan Humaira’ seperti takut untuk mencuba menjawab sebarang soalan dan dia kelihatannya seperti tidak berani untuk melakukan kesalahan.” laporan seterusnya dari Mr. Johnson membuatkan saya sedikit tersentak.

Lama saya terdiam memikirkan respon bagaimana yang harus saya berikan sebelum Mr. Johnson menambah lagi.

“Jika saya bertanya kepadanya tentang pelajaran atau buku yang dibacanya di rumah, dia akan senyap tidak menjawab jika dia tidak mempunyai jawapan yang pasti. Begitu juga ketika diminta untuk mengeluarkan pendapatnya tentang buku atau apa jua perkara, sukar untuk membuatkannya bercakap dan mengeluarkan pendapat.”

“Hmmm....” saya termenung panjang buat kali kedua.

Hendak dikatakan silap dalam mendidiknya, mungkin ada juga. Walaupun telah berusaha untuk cuba bersabar dan memberi banyak rangsangan positif, namun ada ketikanya kesabaran teruji dan kesilapan dan kelemahannya dibalas dengan hukuman yang mungkin menyebabkan dia menjadi orang yang takut untuk melakukan kesalahan.
Sebagai contoh, ketika dia cuba ‘membantu’ dalam urusan masakan di dapur ketika suasana yang penuh kekalutan dan ketika itu jika ada benda-benda yang ditumpahkannya ketika itu, kadang-kadang tanpa sedar, ungkapan kemarahan berlaku tanpa sempat butang ‘pause’ ditekan.

Walaupun mungkin tidak serius, tapi jiwa anak perempuan amat sensitif walaupun hanya dengan sepatah ungkapan kemarahan.

Syukurlah perkara ini dapat dikesan dan diperbetulkan dengan lebih awal kerana jika ia berlarutan, berkemungkinan Humaira’ akan hilang rasa percaya pada kami dan akan membesar menjadi orang yang lebih rela berbohong berbanding berkata benar dalam kepahitan. Mungkin itulah kesan tarbiah kemarahan pada anak-anak.

“Apa yang dapat kami lakukan Mr. Johnson?” Saya kehilangan idea dan meminta pandangannya.

“Saya rasa begini, untuk permulaan, buku yang kami beri untuk dibaca di rumah, jangan sekadar baca dan betulkan sebutannya sahaja, tapi cuba berinteraksi dengan buku tersebut. Minta pendapatnya, tanya soalan dan banyakkan berbincang. Ketika bersoal jawab, apa yang penting adalah nyatakan padanya tidak apa untuk melakukan kesalahan dalam proses pembelajaran.”

“Kemudian, terangkan juga kepadanya tentang maksud di sebalik buku tersebut. Jika boleh minta dia ceritakan semula dengan ayatnya sendiri.”

“Kemahiran membaca, menyebut dan mungkin menghafal memang penting, tapi apa yang lebih penting adalah kefahaman yang diperolehi dari buku yang dibaca.” Jelas Mr. Johnson panjang lebar, mengingatkan kembali kepada saya akan prinsip-prinsip penting dalam menuntut ilmu, iaitu kefahaman dan aplikasi kepada kefahaman tersebut.

“Ok baik, saya akan cuba perbaiki. Terima kasih atas cadangan dan rasa ambil berat pada anak kesayangan kami.” Nyaris-nyaris sahaja saya mengucapkan Insyaallah. Namun kalimah itu hanya saya ungkapkan dalam hati sahaja.

“No worries, jika ada apa-apa yang ingin dibincangkan, boleh sahaja kita berbincang disekolah pada waktu pagi atau selepas waktu sekolah. Kalau nak telefon pun tak mengapa. Apa yang penting, cuba banyak beri galakan pada Humaira’ dan saya juga akan jalankan peranan saya di sekolah.” Mr. Johnson mengakhiri perbualan.

“Baik-baik, terima kasih sekali lagi, nanti saya akan datang untuk berbincang jika ada apa-apa perkara.” Saya mengucapkan terima kasih dengan helaan nafas yang agak panjang.

“Ok, nanti kita jumpa lagi ye, bye” Mr. Johnson meletakkan telefon.

“Ada apa ayah? Mr. Johnson ke yang telefon tadi?” Humaira’ yang memerhati dari meja makan sejak tadi bertanya penuh musykil.

Saya memandang wajahnya lama dan kemudian tersenyum kemudian saya alihkan pandangan ke wajah isteri yang penuh tandatanya lalu tersenyum juga padanya.

“Jauh lagi perjalanan kita. Nantilah kita bincang panjang tentang perkara ni ibu.” Saya menjelaskan penuh ibarat kepada keduanya sambil melihat ke luar tingkap, menambah persoalan yang bermain di benak mereka.

Perjalanan ini masih lagi panjang dan berliku, Mendidik anak-anak, terutamanya anak perempuan bukanlah satu tugas yang mudah. Terima kasih Mr. Johnson atas sedikit muhasabah tentang pendidikan anak-anak yang diberi hari ini.

Ya Allah, berilah aku kekuatan dan anugerahilah aku hikmah Luqman dalam mendidik anak-anak kami untuk menjadi insan yang bertaqwa.


5 comments:

  1. subhanaallah,mmg betul apa yg Allah tlh firmankn dlm kitab suciNya..pertolongan Allah itu dtg dari arah yg kte x sangka2..mudah2an kte sentiasa brsangka baik dgn Allah..

    ReplyDelete
  2. Bab yang marah tu betul la rasanya. Saya sendiri takut nak lakukan sesuatu atau berikan pendapat sebab takut salah dan kena marah. bagus la en hisham dah sedar dari humaira kecik lagi. Jangan jadi macam saya ni ha dah tua bangka pun takut lagi. huhu..

    ReplyDelete
  3. Insyaallah, sama-sama kita berubah menjadi manusia yang lebih baik

    ReplyDelete
  4. sometimes rasa macam, wow, how attentive and concern the teachers in Australia are to our child. mereka amat membantu dalam hal-hal seperti ini. kadang-kadang memang berfikir 'maybe i should move to australia'. huhu.

    ReplyDelete
  5. Hmmm,
    Teachers mereka memang sangat concern, tapi ada satu sisi masyarakat Australia ini yang menyebabkan ana rasa takut dan tidak ingin tinggal di sini dengan lebih lama. Nantikan kisahnya :)

    ReplyDelete