Belajar Dari Ratatouille


“Hah, apa pengajaran yang Humaira’ dapat dari cerita Ratatouille yang kita tonton tadi?”  Tanya saya selepas filem Ratatouille tamat.

Untuk yang tidak mengetahui, Ratatouille adalah kisah berkenaan seekor tikus kecil yang pandai memasak. Cukup menarik kisahnya. Sarat dengan pengajaran berguna buat mereka yang punya cita-cita.

“Hmmm...tikus tu pandai masak?” Jawab Humaira dengan nada penuh tanda tanya. Keningnya diangkat sedikit.

“Aiseh...memang la tikus tu pandai masak...tapi apa yang kita boleh belajar dari cerita tikus yang pandai masak tu?” Saya menjelaskan lagi soalan agar masa yang saya habiskan bersamanya selama 2 jam untuk menonton filem itu tidak sia-sia.

“Aaa...tikus tu masak sedap!” Jawab Humaira’ dengan penuh keyakinan.

“Alamak! Saya menepuk dahi sambil tertawa.

“Memanglah tikus tu masak sedap. Baiklah, biar ayah terangkan.”

“Sebenarnya, tidak kira saiz kita kecil atau besar, lemah atau kuat, rendah atau tinggi, kita boleh menjadi hebat jika kita benar-benar berusaha untuk mencapai apa yang kita inginkan.” 
Jelas saya. Itulah pengajaran paling besar dalam filem tersebut, iaitu walaupun kecil dan kelihatan mustahil, namun tidak ada cita yang tidak boleh kita capai jika kita punya azam yang teguh dan keinginan yang tinggi dalam mengorak langkah untuk mencapai cita-cita.

“Faham ke Humaira?” Tanya saya kembali.

“Faham-faham.” Jawabnya pendek dan saya mengangguk-angguk.

“Ayah, besar nanti, Humaira’ nak jadi pandai masak macam tikus tu lah.” Sambung Humaira’.

“Aaaa, kenapa nak jadi macam tikus tu, Humaira’ mesti jadi lebih hebat dari tikus tu. Kalau nak jadi hebat apa yang perlu Humaira’ buat?”

“Kena usaha!” Jawabnya penuh keyakinan.

“...dan rajin belajar...jangan malas-malas...kena sabar....” sambung saya lagi.

“Ok, jom kita tidur, dah lewat ni.” Saya mengajaknya untuk tidur. Moga pengajaran dari Ratatouille akan tersemat dalam mindanya, menjadikan dia seorang yang berjiwa besar dan sentiasa berusaha untuk mencapai cita-citanya.




No comments:

Post a Comment