NOTA 3 – SOLAT DI ATAS AWAN

Saya melangkah masuk ke perut kapal terbang Emirates dengan perasaan berdebar-debar dan dengan doa agar Allah mempermudahkan segala perjalanan dan melindungi keluarga yang saya tinggalkan. Malam itu, penerbangan dari Adelaide ke Dubai agak penuh dengan manusia yang transit di Dubai untuk seterusnya menuju ke pelbagai destinasi.


Saya ditempatkan di tempat duduk yang agak belakang. Berhampiran tempat penyediaan makanan. Diapit oleh dua orang yang bertubuh besar menyebabkan saya tidak dapat bergerak bebas. Saya hanya tidur-tidur ayam sepanjang perjalanan.

Saya dijadualkan sampai di Dubai pada jam lima empat puluh lima pagi. Menurut jadual waktu Solat di aplikasi iPray, waktu itu, matahari telah naik di Dubai. Ini bermakna saya mesti menunaikan Solat Fardhu Subuh di dalam pesawat.


Bermula jam empat pagi, saya memerhatikan langit di luar kapal terbang. Sebelum itu, saya telah bersedia dengan Wudhu’ yang diambil di tandas pesawat sejak awal lagi. Puas juga menahan mata untuk tidak terlelap dan menahan dari tidak terkentut. Ini kerana, berwudhu’ di tandas pesawat bukanlah sesuatu yang mudah. Dengan keadaan yang sempit, dan perlu dijaga agar air tidak menitis-nitis merata-rata yang akan menganggu keselesaan pengguna tandas yang lain, sebolehnya saya cuba menahan wudhu selama yang mungkin.

Jam empat lima puluh pagi, sejam sebelum mendarat, rona merah kelihatan di ufuk langit, tanpa berlengah saya bergegas ke bahagian belakang pesawat untuk menunaikan solat.

Keadaan penerbangan yang lancar tanpa ‘turbulence’ membolehkan saya solat secara berdiri dengan sempurna di ruang belakang pesawat yang agak luas. Pramugari yang ada di belakang juga memberikan ruang yang selesa dan menjaga kawasan tersebut agar tidak diganggu ketika saya sedang menunaikan solat.  Arah kiblat jelas kelihatan melalui peta penerbangan. Lebih memudahkan, kedudukan Dubai yang hampir sejajar dengan Makkah memudahkan saya menentukan arah kiblat dengan lebih yakin.

Saya solat seringkas yang mungkin dan kemudian terus bangun setelah memberi salam.

Solat di atas kapal terbang adalah sesuatu yang istimewa. Saat itu kita merasakan betapa lemahnya kita sebagai manusia. Ini kerana, berpuluh ribu kaki di atas udara, macam-macam boleh terjadi.

Solat adalah perkara yang penting dalam kehidupan seorang Muslim. Tidak ada makna kehidupan seorang Muslim tanpa solat yang dipelihara sebaiknya. Solat adalah batas pemisah antara iman dan kufur.

Selama mana kita hidup, langsung tidak ada alasan untuk kita tidak menunaikan solat fardhu. Ketika di atas udara atau sedang belayar di lautan yang luas, bahkan di dalam suasana peperangan sekalipun ada panduan solat yang boleh diikuti. Ketika sakit dan tidak mampu berdiri, solat boleh dilaksanakan secara duduk, jika tidak mampu, solatlah secara berbaring, jika tidak mampu juga, solat boleh dilakukan dengan isyarat mata. Jika langsung tidak mampu, haa, itu maknanya sudah tiba masa manusia lain pula yang datang untuk menyolatkan kita.

Tidak ada alasan penat dan baju kotor untuk kita meninggalkan solat pada waktunya, ini kerana jika pada pakaian terdapat najis, perlu kita berusaha sedaya upaya untuk membersihkannya. Jika tidak ada air untuk berwudhu’ setelah berusaha mencari, boleh bertayammum.

Bukan juga alasan jika kepenatan kerana berjaga malam untuk tujuan ‘study’ atau kerana menyaksikan perlawanan bolasepak. Besar dosanya jika kita meninggalkan solat atau menunaikan solat di luar waktu tanpa ada alasan syara’ yang sah seperti tertidur atau lupa.

Tapi realiti yang berlaku hari ini adalah sebaliknya. Teringat saya semasa zaman pelajar dulu, ketika menaiki bas untuk ke pelbagai destinasi yang jauh. Ada pemandu yang langsung tidak berhenti sehingga diperingatkan oleh beberapa orang penumpang. Lebih menyedihkan, ketika bas berhenti, hanya dua tiga orang yang turun menunaikan solat, selebihnya memilih untuk berdengkur dan berehat di perut bas. Jika perempuan, boleh juga bersangka baik bahawa mereka berada dalam keuzuran, tapi kalau lelaki, uzur celah mananya?

Begitu juga yang saya lihat ketika berada dalam penerbangan pulang dari menunaikan umrah. Dari ramai-ramai Jemaah, hanya beberapa orang yang bangun dan menunaikan solat Subuh pada waktunya, samada secara berdiri di belakang pesawat atau secara duduk di tempat duduk masing-masing.

Sebab itu, amat penting, jika kita berada dalam musafir, terutamanya bagi wanita, untuk sentiasa berpakaian menutup aurat dengan sempurna. Pakaian tidak ketat dan menampakkan susuk tubuh walaupun bertudung. Tudung juga perlu labuh hingga ke paras dada dan baju yang dipakai perlu berlengan panjang. Stokin tangan dan kaki juga perlu ada untuk menjaga aurat agar tidak terbuka. Sebab itu bagi wanita, pakaian yang paling baik, adalah pakaian yang boleh digunakan untuk solat tanpa ada sebarang rasa ragu-ragu.

Lelaki biasanya tidak ada masalah dalam pemakaian, kerana biasanya pakaian yang dipakai ketika musafir adalah pakaian yang menutup aurat.

Solat memang mudah, dan punya keringanan-keringanan yang tertentu, tapi ia bukan urusan yang boleh kita ambil mudah. Jika tidak tahu, perlu bertanya kepada guru yang murshid. Perlu belajar, jangan beralasan malu atau tidak sempat. Di hadapan Allah nanti, perkara pertama yang Allah akan tanya adalah berkenaan dengan Solat, Allah tidak akan menerima alasan kesibukan atau alasan tidak tahu sebagai alasan kepada kegagalan untuk kita tidak menunaikan solat dengan sempurna.

Berbalik kepada perjalanan saya, akhirnya saya mendarat di lapangan terbang antarabangsa Dubai tepat pada jam lima empat puluh lima pagi. Saat kapal terbang bersedia untuk mendarat, saya terpesona melihat keindahan Dubai yang penuh dengan cahaya, juga pencakar langit yang amat tinggi dan unik.


Apakah yang menanti saya di Dubai, kita nantikan episod seterusnya.

No comments:

Post a Comment