MUHASABAH DARI AKBAR


“I think we’re finished here for today, but before that, can I ask you to practice this surah with your Mom?” Pinta saya kepada Akbar, (bukan nama sebenar tentunya) setelah sesi pengajaran untuk hari itu tamat. Hari ini saya mengajarnya untuk membaca dan menghafaz surah Al Asr. Kerana kesuntukan masa, saya tidak sempat untuk menghabiskan ayat terakhir dalam sesi hari ini.

Akbar memandang saya dengan wajah selamba, tidak ada reaksi. Saya cuba mengagak apa yang sedang bermain difikirannya. Anak kecil dari Bangladesh yang baru berusia enam tahun ini seolah cuba menyembunyikan sesuatu.

“That’s not a problem isnt’it? It’s just a simple and easy surah, if you practice it frequently, you will memorise this surah in no time.” Saya memujuk.

“I can’t do that, sorry.” Jawab Akbar, ringkas, membuat saya tertanya-tanya.

“But why?” Tanya saya kembali.


“Errr…emm….actually, I have no one to practice with at home. My Mom is always busy working and when she’s at home, she will be busy in the kitchen or doing laundry while my Dad….” Jelas Akbar dengan jujur, dia berhenti seketika dan kemudian menyambung.

“My Dad, when he got home after work, he will just sit in front of the television watching news and all sort of programme, then he will eat when dinner and sleep.”

“That’s why…”

Terkedu saya mendengarnya. Sesekali mata saya menjengah ke ruang dapur, bimbang juga jika ibunya mendengar luahan perasaan yang amat jujur ini. Walaupun luahan ini memang perlu didengar dan difahami, namun bimbang jika ibu dan ayahnya mendengar dalam keadaan tidak bersedia, anak ini pula yang menjadi mangsa.

Padanlah perkembangan Akbar selama ini agak lambat berbanding dengan anak-anak lain yang juga saya ajar di rumah. Kadang-kadang, surah yang telah sebelum ini dihafaz, terpaksa diulang kembali, dan kualiti bacaan Iqra’ juga amat membimbangkan saya.

Dengan pertemuan hanya seminggu sekali, tidak banyak sebenarnya yang boleh saya lakukan jika tidak ada kerjasama dari kedua ibu bapanya untuk memantau perkembangan di rumah. Kadang-kadang, buku notanya juga hilang, catatan-catatan yang saya buat juga tidak disemak, tidak nampak keseriusan ibu bapanya dalam memantau perkembangan anaknya yang seorang ini.

Saya merasakan yang saya perlu berbincang dengan serius tentang perkara ini kepada kedua ibu bapanya.
Kata-kata dari Akbar petang itu, membuatkan saya berfikir panjang sepanjang perjalanan pulang dari rumahnya. Bukan tentang Akbar dan ayah dan ibunya, tapi tentang saya, isteri dan anak-anak yang semakin membesar.

Gerun juga saya bila memikirkan ketika mana saya dan isteri sibuk dengan pelbagai urusan kerjaya dan dakwah, akhirnya tarbiah anak-anak tanpa sedar diserahkan kepada ABC (rancangan televisyen anak-anak di Australia) dan YouTube.

Masa yang sepatutnya jiwa mereka diisi dengan pelajaran tentang tauhid, iman, Al Quran, ibadah  dan akhlaq, akhirnya terisi dengan nilai-nilai dari Sesame Street, Transformers, Angellina Ballerina, Chuggington, Pocoyo, Octonauts, Boboiboy dan banyak lagi.

Semangat juang mereka yang sepatutnya berteraskan kepahlawanan generasi emas para sahabat seperti Hamzah, Umar Al Khattab, Abu Ubaidah Al Jarrah dan Khalid Al Walid gagal dipupuk, sebaliknya, hero-hero seperti Ben 10, Ultraman, Batman, Superman, Wolverine, Naruto dan Goku pula mengambil alih sumber semangat dan asas jati diri mereka.

Ayah dan ibunya sibuk berusrah dengan manhaj yang tersusun, kemas dan dipantau rapi, tapi anak-anak kosong jiwanya di rumah bila berusrah dengan Mr Maker dan Giggle and Hoot yang sentiasa kreatif dan menceriakan, apatah lagi bila selalu ditinggalkan ketika ayah dan ibunya berusrah, berdaurah dan berijtima’.

Bila anak-anak ingin bertanya, berbual dan bermain, kerap kali pelbagai alasan diberikan, jika dilayani sekalipun, dengan mata dan jari yang tidak pernah lekang dari skrin iPhone atau Samsung, membalas mesej email dan Whatsapp yang tidak pernah putus.

Jika begini keadaannya, bagaimana kita hendak anak-anak memberi perhatian kepada kita bila mereka telah dewasa dan kita telah tua,

lebih penting lagi, jika tarbiah anak-anak diserahkan kepada televisyen dan Internet, bagaimana kita ingin mengharapkan agar lahir anak-anak yang akan mewarisi perjuangan generasi Al Quran yang unik?

Usia kecil anak-anak adalah emas. Terutamanya 10 tahun pertama dalam kehidupan awal mereka. Waktu yang berlalu dalam fasa ini tidak akan kembali lagi. Jika ibu bapa tidak mengisi dan mencorakkannya dengan warna-warna fitrah, akhirnya jiwa mereka akan diwarnai dengan warna-warna jahiliah.

Seorang murabbi yang amat saya hormati pernah menyebut kepada saya beberapa tahun dahulu, katanya.

“Raising your children is like jumping from a plane with a parachute, once you miss the timing, it will never come back and the consequences is not going to reversible…”

Kata-kata Akbar petang itu benar-benar menyentap sanubari saya, mengingatkan saya kembali akan apa yang selalu saya ingatkan kepada orang lain beberapa tahun dahulu iaitu tarbiah anak-anak bukan sekadar memberi mereka makan, minum, pakaian dan menghantar mereka ke sekolah, tapi ia adalah satu amanah untuk memelihara mereka dari api neraka yang panas membakar dengan mendidik mereka menjadi manusia yang hidup berpaksikan tauhid, penuh prinsip keimanan dan akhlaq dan sentiasa menyeru kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar.

Tanggungjawab ini benar-benar memerlukan ibu bapa untuk fokus, kerana tarbiatul aulad adalah satu sains dan seni yang mempunyai displin-displin yang tertentu. Jalan-jalannya telah digariskan oleh generasi salaf yang terdahulu.


Terima kasih Akbar kerana mengingatkan saya. Moga Allah akan membantu kita semua untuk mendidik anak-anak dengan lebih fokus dan
serius.

No comments:

Post a Comment