SELAMAT DATANG JANUARI 2013, EH 2014

Cepat sungguh masa berlalu, rasanya seperti baru sahaja menulis entri pertama dalam blog pada awal tahun 2013, hari ini, Januari 2014 telahpun masuk ke fasa pertengahan. Bilangan tulisan di blog pada tahun 2013 juga semakin merosot jika dibandingkan dengan tahun-tahun sebelumnya, mungkin kerana saya banyak berkongsi rasa di facebook agaknya. Azam 2014 adalah untuk menghidupkan kembali blog ini dengan lebih banyak artikel dan analisis yang lebih dewasa.

Banyak perkara yang berlalu pada tahun 2013. Perjalanan PhD juga telah hampir sampai ke penghujung, data telah siap dikutip dan dianalisa, tinggal untuk diulas dalam tesis. Beberapa bab telah disiapkan dan telah dihantar, tapi masih menunggu komentar dari penyelia yang nampaknya agak kurang aktif sejak cuti Krismas baru-baru ini.

Entahlah, tapi semakin saya mendalami bidang ini, semakin saya tahu bahawa saya tidak akan kekal lama dalam bidang ini. Dunia kajian dan penerbitan akademik dalam bidang sistem maklumat bukan bidang yang pastinya saya akan terus mendalami selepas ini walaupun jika saya berjaya menamatkan penulisan tesis ini dengan jayanya. Bidang lain, mungkin, dan mungkin juga satu hari nanti saya akan bertukar karier menjadi usahawan sepenuh masa. Hidup dengan usaha dalam perkara yang lebih saya sukai.

2013 juga saya banyak berkelana, ke Dubai, Brazil dan pulang ke Malaysia beberapa kali, antaranya kerana PRU dan untuk menjemput ibu bapa saya datang ke sini. Banyak pengalaman baru dalam perjalanan, banyak juga kenalan-kenalan baru yang saya temui, paling ‘mengejutkan’, bila mendapat khabar cahaya mata keempat akan tiba tidak lama lagi dalam tahun 2014.

Selain dari orang baru yang akan disambut pada tahun 2014, tahun ini juga tahun terakhir saya akan berada di Australia, paling lambat saya akan pulang adalah pada bulan Ogos 2014, paling cepat mungkin bulan Mac saya akan pulang. Perasaan pastinya bercampur baur, tapi apa yang pasti, kehidupan akan diteruskan dan setiap saat yang berlalu, di mana sahaja saya berada, ada malaikat yang mencatat segala amalan untuk dipersembahkan di hadapan Allah satu hari nanti di akhirat.

Begitulah kehidupan, saat demi saat, kita semakin tua, anak-anak semakin membesar dan kematian semakin menghampiri, selagi usia masih bersisa, gunakanlah sebaiknya untuk beramal sebanyak-banyaknya buat bekal di akhirat nanti.


No comments:

Post a Comment